Народното събрание прие на първо четене промени в Закона за данъците върху доходите на физическите лица и в Закона за корпоративното подоходно облагане. Първият пакет беше подкрепен от 191 депутати от всички парламентарни групи.

Облекчения за деца

Размерите на облекченията се уреждат трайно в закона, вместо ежегодно със Закона за държавния бюджет. За едно дете облекчението става 5000 евро, за две – 10 000 евро, за три и повече – 15 000 евро, а за дете с увреждане – 12 000 евро. Сумите могат да се ползват авансово през годината чрез работодателя. Бюджетният ефект е 137,5 млн. евро по-малко приходи от данък върху доходите на физическите лица.

Ново облекчение за детско развитие

Въвежда се приспадане на действително извършени и документирани разходи за здравни, образователни и спортни дейности на непълнолетни деца. Лимитите са до 2000 евро при едно дете, до 4000 евро при две и до 6000 евро при три и повече деца. Очакваният бюджетен ефект е 93 млн. евро по-малко приходи. Актуализират се и глобите и имуществените санкции по закона, които не са променяни от 2007 г.

33% данък върху свръхпечалбите

Парламентът прие на първо четене и еднократен данък от 33% върху свръхпечалбите на компании в ключови икономически сектори. Обхватът включва банки, застрахователни дружества, телекомуникационни компании, обменни бюра, дружества за бързи кредити и търговци на храни с нетни приходи от продажби за 2026 г. най-малко 5 млн. евро. Текстовете бяха подкрепени само от управляващото мнозинство, а опозицията гласува против.

Предвижда се максималната месечна стойност на ваучерите за храна да се увеличи от 102,26 евро на 200 евро. Сумата над досегашния таван ще се облага със 7% данък, а максималната годишна квота за ваучери за храна се планира да достигне 1,5 млрд. евро от 1 януари 2027 г. Николай Денков от „Продължаваме промяната“ определи закона като стъпка в правилната посока. Законопроектите предстои да бъдат разгледани и на второ четене.